A 2025-ös év jelentős módosításokat hoz a számviteli szabályokban, amelyek érintik a beszámolók értékhatárait, a könyvvizsgálati kötelezettséget, valamint a halasztott adó elszámolását is.
Nézzük a legfontosabb változásokat, amelyekre figyelni kell!
Kiterjesztett cégbírósági hatáskör
2025-től harmadik felek is kezdeményezhetik a cégbíróság törvényességi felügyeleti eljárását, ha a vállalkozó elmulasztotta a letétbe helyezési, közzétételi vagy könyvvizsgálati kötelezettségét. Az eljárás indítható akkor is, ha a mulasztás nem érinti a harmadik fél jogos érdekeit
Beszámoló értékhatár változások
Az egyszerűsített éves beszámoló készítésének értékhatárai: a mérlegfőösszeg értékhatár 1,2 milliárd Ft-ról 2 milliárd Ft-ra, az éves árbevétel értékhatár pedig 2,4 milliárd Ft-ról 4 milliárd Ft-ra nő.
Az összevont (konszolidált) éves beszámoló készítésének értékhatárai tekintetében a mérlegfőösszeg 6 milliárd Ft-os jelenlegi értékhatára 10 milliárd Ft-ra, az éves nettó árbevétel
12 milliárd Ft-os értékhatára pedig 20 milliárd Ft-ra emelkedik.
A 250 fős létszám változatlan marad.
Beszámolók értékhatárai 2025-től:
| Konszolidált beszámoló | Egyszerűsített éves beszámoló | Mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló | |
| Árbevétel | 20 000 m Ft | 4 000 m Ft | 300 m Ft |
| Mérlegfőösszeg | 10 000 m Ft | 2 000 m Ft | 150 m Ft |
| Létszám | 250 fő | 50 fő | 10 fő |
Könyvvizsgálati értékhatár
A könyvvizsgálati kötelezettség nettó árbevételre vonatkozó értékhatára megduplázódik:
- 2025-től 600 millió Ft-ra emelkedik.
- Ez a 2025. évben induló üzleti évekre alkalmazandó
Önköltségszámítás
2025-től az utókalkuláció kötelezővé válik, ha:
- Az értékesítésnek az ELÁBÉ-vel és a közvetített szolgáltatások értékével csökkentett nettó árbeétele meghaladja a 4 milliárd Ft-ot és
- A költségnemek szerinti költségek együttes összege meghaladja a 2 milliárd Ft-ot.
Halasztott adó elszámolása
A halasztott adó nem kötelező, de a következő évek adóalapjára gyakorolt hatásokat figyelembe kell venni:
- Halasztott adókövetelés: A következő években visszatérülő adó.
- Halasztott adókötelezettség: A következő években fizetendő adó.
- Ezeket az elszámolásokat be kell mutatni a beszámolóban (mérleg, eredménykimutatás, kiegészítő melléklet)