2025-től több fontos változás lép életbe a szociális hozzájárulási adó (SZOCHO), a kisvállalati adó (KIVA) és a társasági adó (TAO) szabályaiban. Az új előírások érintik a munkáltatói kedvezményeket, a befektetési számlák adózását, valamint a vállalati támogatások körét is. Nézzük meg a legfontosabb tudnivalókat!
Szocho változások 2025-től
1. Tartós befektetési számlák (TBSZ):
Az új szabály szerint a TBSZ idő előtti feltörése esetén felső korlát nélküli szociális hozzájárulási adót kell fizetni a lekötési hozam után, ha a lekötési időszak nem éri el az 5 évet.
- 3 éven belüli feltörés esetén: 13% szocho
- 3–5 év közötti feltörés esetén: 8% szocho
2. Munkaerőpiacra lépők kedvezménye:
A munkáltató a szociális hozzájárulási adó alapját 2025. január 1-jétől létesített jogviszonyok esetében:
- 1 évig: legfeljebb a minimálbér összegével csökkentheti.
- Az ezt követő 6 hónapban: a kedvezmény 50%-a érvényesíthető.
3. Szakirányú oktatás és duális képzés:
- A kedvezmény legfeljebb 12 hónapig érvényesíthető azon munkavállalók esetében, akik szakirányú oktatást saját foglalkoztatónál teljesítenek, és a képzést követő 2. vizsgaidőszakban szakmai vizsgát tesznek.
- Az új szabályok a 2024. december 31-ét követően induló képzésekre vonatkoznak
KIVA változások 2025-től
- A Szocho törvényhez igazították a KIVA kedvezményekre vonatkozó szabályokat.
- Nem szűnik meg a kisvállalati adóalanyiság, ha a vállalkozás könyv szerinti értéken történő egyesüléssel vagy szétválással érintett, és az átalakulás napját követő 15 napon belül a NAV-hoz történő bejelentéssel újraválasztja az adóalanyiságot.
TAO változások 2025-től
Látvány-csapatsport támogatások:
A társasági adóalap csökkenthető (elismert ráfordítás) a visszafizetési kötelezettség nélkül adott támogatások, juttatások, véglegesen átadott pénzeszközök, illetve térítés nélkül átadott eszközök értékével, de:
Maximum az adóévi árbevétel 1%-áig
Feltételek:
- A támogatott sportszervezet árbevételének75%-a sporttevékenységből származzon.
- A juttatás nem a Tao. törvény 7. § (1) bekezdés z) pontja vagy a 22/C § (1)-(1a) bekezdése alapján történjen.
- A juttató rendelkezzen a sportszervezet által kiállított igazolással, amely tartalmazza:
- a támogatás összegét,
- a sportszervezet és a juttató adatait (név, székhely, adószám),
- a feltételek teljesítésére vonatkozó nyilatkozatot.